Czy warto zdecydować się na samochód elektryczny?

Świat się zmienia, a ciągłe innowacje udoskonalają przemysł motoryzacyjny. Wśród takich koncepcji jest samochód elektryczny – ekologiczna alternatywa dla wielu pojazdów. Coraz więcej osób zainteresowanych jest tym rodzajem auta, ponieważ prognozuje się, że to właśnie on jest przyszłością motoryzacji. Jak wyglądał rozwój tej idei?
Samochody elektryczne Tesla – historia
Powstanie marki Tesla było ponoć wywołane zamknięciem projektu prób samochodu elektrycznego EV1 przez General motors. Były one wypożyczone w ramach procesu doskonalenia produktu w latach 1996 - 1999. W roku 2002 samochody wróciły do koncernu, a tam uległy zniszczeniu. Modne w tym czasie były teorie, że to przemysł naftowy wpłynął na uśmiercenie pomysłu EV1. Tesla ma być odpowiedzią sugerującą, że samochody elektryczne mają sens.
W tym momencie w ciągu roku wyprodukować można ich około 300 tys. Tesle wytwarzane są w trzech warsztatach na terenie USA. Zatrudnionych w firmie jest niemalże 38 tys. pracowników. Koncern stara się samodzielnie wytwarzać elementy istotne do produkcji pojazdów. Analogicznie prezentowały się początki działalności Henry’ego Forda. Z tego powodu Elona Muska (współzałożyciela Tesli) przyrównuje się właśnie do Henry’ego Forda.
Rozwój produkcji samochodów elektrycznych
Pierwszym samochodem spod skrzydła Tesli był Roadster. Jako prototyp dla tego modelu wykorzystano elektryczny samochód AC Propulsion tzero. Zastąpiono w nim akumulatory ołowiowe litowo-jonowymi. W późniejszym okresie po nawiązaniu kooperacji z Lotusem wykorzystano podzespoły modelu Lotus Elise do skonstruowania nadwozia dla Roadstera. W 2008 roku samochód trafił do produkcji.
Gotową karoserię od Lotusa zaopatrzono w elektryczny napęd. Tak skonstruowany samochód pokonał 501 km na jednym ładowaniu pobijając tym samym rekord świata w zasięgu seryjnych samochodów elektrycznych. W 2010 roku Roadster zwyciężył jako pierwszy elektryczny samochód w rajdzie Monte Carlo Alternative Energy Rally.
W 2014 roku w ofercie koncernu pojawił się model S, w 2015 SUV oznaczony, jako X, a w roku 2016 model klasy średniej oznaczony trójką. Ostatni w pierwszej chwili oznaczony miał być literą E. Nie zgodził się na to Ford, który literą E sygnuje serię swoich furgonetek. 3 w nazwie modelu jest kompromisem. Do grona pojazdów Tesli dołączyć miał również olbrzymi SUV o oznaczeniu Y. Nazwy ustawione razem miały składać się w napis „S3XY” wyglądający bardzo podobnie do popularnego w popkulturze określenia SEXY. Budzić może to skojarzenie, że właśnie takie są elektryczne samochody.
Samochód elektryczny – jakie innowacje wprowadza?
Tesla, chcąc się rozwijać, swoje samochody oferuje pierwotnie zamożnym klientom. Po dopieszczeniu oraz rozwoju technologii obmyślana jest produkcja modeli w bardziej przystępnych cenach. Jest to metoda bliźniaczo podobna do działań Henry’ego Forda w startowych latach działalności jego marki.
Samochody spod szyldu Tesli sprzedawane są przez stronę www jak również sieci placówek koncernu. Nie można ich nabyć od niezależnych dealerów. Elon Musk zapowiadał w 2018 roku uproszczenie procesu zakupu Tesli. Ma się on docelowo odbywać przez zaakceptowanie na stronie internetowej. Niepotrzebne mają być w związku z tym umowy sprzedaży.
Tesla to marka wprowadzająca wiele rozwiązań tak innowacyjnych, że szokują cały świat. Było tak np. z autopilotem, pojawiającym się w nowych modelach samochodów elektrycznych. W przyszłości planuje się wprowadzenie całkowitej autonomicznej jazdy przez system. Choć jest to zadziwiające, tak właśnie wyglądać będzie przyszłość motoryzacji.
Dodaj komentarz
Informacje
Oceń artykuł
Tagi artykułu
Artykuły od Bernard Jabłoński
Zobacz inne w Motoryzacja
Dlaczego zlecić usługę transportową odpowiedniej firmie?
Wynajęcie firmy transportowej oferuje wiele korzyści. Począwszy od początku, czyli zebranie dokumentów...
Kiedy wykonać regenerację bloków silników i na czym polega ten proces?
Czy zastanawiałeś się kiedyś, co zrobić w sytuacji, gdy silnik Twojego auta zaczyna wykazywać oznaki...
Komentarze
Brak komentarzy